New Zealand you are beautiful - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu New Zealand you are beautiful - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu

New Zealand you are beautiful

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

15 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Oeps vergeten
In het vorige verslag ben ik helemaal vergeten dat we zijn wezen kajakken in Havelock. Met z'n twee in een bootje (relatietherapie voor gevorderden noem ik het ook wel) op een kristalheldere rivier omringt door oerwoud en rotsen. De rivier was niet zo wild maar het was vooral leuk om te zien hoe het andere koppeltje elkaar bijna de hersens insloegen met hun peddels en bij elke rots vast kwamen te zitten. Uiteindelijk met z'n allen veel kunnen lachen en ook langs de plek geweest waar de Hobbit opgenomen is waar de dwergen en Bilbo uit de tonnen kwamen na via de rivier ontsnapt te zijn uit elvenstad. Leuk om te doen en we hebben elkaar zelfs amper de kajak uitgevochten!

Punakaiki Pancake Rocks
Onderweg hiernaartoe kwam de regen met bakken uit de hemel, eenmaal op de camping besloot ik te doen wat ik het liefst doe met regen; even een boek lezen en een dutje doen. Twee uur later trok alles open en hebben we een wandeling langs de Pancake Rocks gemaakt over het strand. Deze rotsformaties waren dus echt waardeloos; er waren helemaal geen pannenkoeken, dat was ff een tegenvaller. Nee haha het was prachtig om te zien. Met de hoge rotsen aan het strand leek het net Jurassic Park wanneer ze aankomen bij het eiland. Zo groot en mooi met de ruwe zee die op het kiezelstrand sloeg. De rotsformaties lijken erg op de Apostelen in Australie maar hier noemen ze het wat minder spannend. De dag erna hebben we ook de blowholes gezien waar de zee op de kust slaat en zo een fontein van water ontstaat door de gaten in de rots.

Franz Jozef gletsjer
Van oerwoud naar de gletsjers toe. Erg toeristisch en een jaar of 10 geleden moet het erg mooi geweest zijn. Na een uur lopen over hete rotspaden, waar de gletsjer door de jaren heen een dal heeft uitgesleten, kwamen we aan bij een uitkijkpunt waarvan je een opgedroogd restje van de gletsjer kan zien wat uitmondt in een kraakheldere rivier. De gletsjer smelt elke dag wat meer dus waarschijnlijk dat er over een paar jaar niets meer van over is. Jammer want de mooie, uitgesleten rotsen rondom laten de grootte van de oude gletsjer zien en met de blauw/witte sneeuw in de verte moet het echt prachtig geweest zijn. Toch mooi geweest om te zien, en een wandeling door dit ruwe landschap waard. De Fox gletsjer was nog iets kleiner dus hebben we niet meer van dichtbij gezien.

Lake Wanaka
Onderweg zie je hier vooral veel wandelaars, kolonies aan campers, fietsers maar ook veel lifters. Aangezien we ook wel eens wat lift-ervaringen wilden horen namen we een stelletje mee die stonden te liften. Grappig om een keer gedaan te hebben maar lekker zelf bepalen hoe lang en waar je stopt is toch ook wel fijn (niet dat hun dat bepaalden maar je houdt er toch rekening mee). Onderweg verandere het landschap opnieuw naar kleine en grote meren met felblauw water. Prachtig om te zien en zelfs van grote afstand kon je zien dat het kraakhelder water was. Elke bocht liet weer een nieuw landschap zien, poster- en computerachtergrondwaardig. In de middag moesten we even bijkomen aan het Wanaka meer en 's avonds ging Rob gezellig een biertje drinken met wat Engelse gasten. De dag erna nog even gewandeld bij Lake Matheson, weer zo toeristisch als wat maar daar doe wij vrolijk aan mee.

Queenstown
Eenmaal aangekomen in Queenstown een beetje geshopt en pizza geluncht omdat het nu eenmaal vakantie is. Ook namen we de gondel naar de top van de berg in de stad met mooi uitzicht en een kartbaan waar we (veilig maar hard) geraced hebben. We zagen een paar mensen bungeejumpen vanaf de berg en omdat wij ook erg avontuurlijk aangelegd zijn besloten wij dat niet te doen. In plaats daarvan gingen wij met de Jetboat mee; loeihard over het water, langs bomen en de kust af en regelmatig een 360graden rondje gemaakt. Het viel me mee dat mij maag niet in mijn mond zat, zo hard ging het, maar het was zeker gaaf!

Milford Sound
Via Te Anau naar dit natuurgebied gereden. Zodra je in de buurt kwam begon ook dit landschap weer te veranderen. De bergen niet langer groot maar gigantisch met sneeuw op de top, het grasland ertussenin plat en makkelijk begaanbaar. Als in een film zo mooi (ik blijf het zeggen bij alles maar het is gewoon niet te bevatten hoe mooi!). Na nog wat wandelingen lekker gekookt op de camping tussen de Aziaten in die nog niet zo vaak een gaskookpit gezien hadden. Het geluid wat ze maakten toen ik ze hielp en het vlammetje ging branden, zo van; "Aaaaaaahhhh!!!" was echt supergrappig. Bij het eten kroop er bijna een of andere inheemse kip op schoot met hele grote poten en een grote bek. Gelukkig was dit beestje liever dan de hordes muggen die ons bijna opvraten.
De dag erna was het Valentijnsdag. Aangezien we hier helaas niet zo kunnen carnavallen als bij jullie zochten we een alternatief. Goh, dachten we, als we nou eens de helikopter pakken en rond de bergen gaan vliegen, dat lijkt ons nou leuk! Haha en leuk dat het was!! Ons gezicht bevroor vanaf het opstijgen in de "wow"-stand, niet normaal wat je tijdens zo'n vlucht allemaal ziet. We landen op de top van een berg, in de sneeuw met een uitzicht... dat gewoon niet in woorden uit te drukken is. In de wolken, met je voeten in de sneeuw, blauwe lucht, sneeuwtoppen in de verte, op de top van de wereld... oftewel; WOW!!

Gore
Na weer een uur of drie rijden kwamen we in Gore aan. In de ochtend nog een paar wandelingen gemaakt en ook de Kea vogel gespot, een soort groene papagaai. 's Middags aten we onze nieuwe favoriet; de Engelse pie. Bladerdeeg met vlees vanbinnen, mmmmm. Slank zullen we hier niet worden, haha. Op de camping werden we als Nederlanders weer met open armen ontvangen, ze zijn hier best wel gek op ons en kennen altijd wel een Nederlander die hier woont of familie is. Ze noemen dat hier zelfs; "in touch with the Dutch". De mensen weten zelfs waar Nederland ligt en dat we "Dutch" zijn en niet Deutsch. Zulke open mensen hier dat je zelfs te horen krijgt dat de campingbaas binnenkort een dubbele liesbreuk OK krijgt, en dat net na het voorstelrondje.

Dunedin
Door naar deze stad en weer een mooi (en jawel; gratis) museum bezocht. Ook een bierbrouwerij gezien (iets minder gratis) waar Rob zich voor veel te veel geld vol heeft kunnen gieten met allerlei soorten bier om zo toch ook een beetje in de carnavalsstemming te komen met als afsluiter een vette hap. Die takeaways hier daar slibben je vaten echt spontaan van dicht maar het scheelt weer een keer koken. We hebben het er nog geprobeerd af te lopen op st Kilda beach. Verder een geinig stadje maar we gaan zo snel mogelijk weer de natuur in.

De tijd vliegt maar wat is het hier mooi, we raken niet uitgekeken. Iedereen heel veel plezier deze carnaval, we denken aan jullie!!

Liefs, Rob en Noortje

• 15 Februari 2015 - 09:58

Ine:

Ha Noortje en Rob,

Super verhaal weer!! Wat zien en doen jullie veel, geweldig om te lezen!!!
    Kajakken , karten , bungeejumpen enz. .....het lijkt me echt een mooie reis voor Tante Fransje :-).
    (Ik denk dat ik dan mee ga )
    Ben weer erg benieuwd naar de foto's!!
    Geniet met volle teugen !!!

Veel liefs!!! XXX Allaaf !!!

• 15 Februari 2015 - 10:52

Ome Hans En Tante Jeanne:

wij hebben toentertijd van alles gedaan maar jullie snappen natuurlijk wel wat we niet gedaan hebben. mij krijg je niet in een boot en bungyjumpen doe ik van m'n leven niet. maar geweldig dat jullie dat alles wel doen. geniet ervan want het blijft je voor altijd bij.
    heel fijne dagen nog.
    groetjes. tante Jeanne

• 15 Februari 2015 - 11:26

Tante Fransje:

hallo Noortje en Rob,
    Wat genieten wij toch van jullie reisverslag. Wat een super vakantie!! Ik zou zo willen vertrekken, maar dat kajakken, toch maar niet!!!
    Nog hele fijne dagen, geniet ervan.
    Liefs van ome Gerard en tante Fransje

• 15 Februari 2015 - 11:36

Mirjsm:

Wat gaaf weer om jullie avonturen zo te volgen. En die foto's. ..... Geniet er nov even van!
    Alaaf, groetjes Mirjam

• 15 Februari 2015 - 11:37

Jeanet Lammers :

Nou dan, wat jullie doen is veeeeeeel leuker dan carnaval

• 15 Februari 2015 - 12:36

Ine:

Die foto's!!!!! Geen woorden!!!!!!!!

XXX

• 20 Februari 2015 - 12:27

Lisanne:

Wat leuk om weer te lezen en bedankt voor je kaartje!

Gr lisanne