Eerste hulp, ouderenzorg en een biertje - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu Eerste hulp, ouderenzorg en een biertje - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu

Eerste hulp, ouderenzorg en een biertje

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

05 April 2008 | Zweden, Gävle

Lieve mensen! Jullie berichtjes en kaartjes hebben me verbaasd en ontroerd! Helemaal geweldig gewoon. Na mijn boekwerk van de vorige keer wordt het weer tijd om een nieuw verhaaltje te schrijven. Ik zal proberen het kort te houden (speciaal voor Feie en Stef) maar ik beloof niks!

Eerste Hulp (Akuten)
Vorige week mocht ik twee dagen mee op de eerste hulp. Ik zag het al helemaal voor me; net zoals ER op tv. Voor degenen die dat niet volgen: spannende situaties, telkens nieuwe ramp-slachtoffers die binnen gereden worden en dokters en verpleegkundigen die heftige prive levens (soms met elkaar) hebben. Dus vol goede moed ging ik er heen. De dienst begon om 14:00 uur tot 22:00, wij zaten op het gedeelte Chirurgie, daarnaast heb je Medicijn en Orthopedie. Orthopedie is voor alle gebroken ledematen en Chirurgie voor ongelukken, steekwonden, trauma's, buikwonden, hechtingen etc. Medicijn is voor al het andere zoals hersenschade, hersenbloedingen, longziektes en hartaanvallen. Net die avond moesten we veel wachten, uiteindelijk twee patienten gezien en wat naalden gezet en bloed afgenomen. Er was een jongetje die op de trampoline een salto maakte, in de lucht controle verloor en kaarsrecht (met het hoofd naar beneden) op de trampo landde. Ze dachten dat hij zijn nek en sleutelbeen gebroken had dus werd hij uiterst voorzichtig gedraaid en uit zijn kleren geknipt. Daarna naar de röntgen, heel spannend allemaal, maar gelukkig viel het mee en had hij niks gebroken. Gemerkt dat vooral bij kinderen de verpleegkundigen erg goed zijn in het communiceren en ze op een leuke manier gerust stellen.

Het team op de eerste hulp (in het Zweeds 'Akuten' genoemd) is heel erg hecht en ook wel een beetje gek. Ze trappen lol en maken grappen maar in stressvolle situaties zijn ze bloedserieus en maken ze geen fouten. Onderling is het net zoals in de serie Scrubs, mega gek maar ook wel heftig. Het zijn de beste maatjes, binnen en buiten de afdeling. Dat zie je op andere afdelingen niet zoveel, men houdt werk en prive strikt gescheiden. De rest van de avond geen enkele patient gehad, dit hadden ze nog nooit meegemaakt! Lucky me... we hoopten voor een auto ongeluk of een hartstilstand (natuurlijk erg fout om op te hopen dus ik hoopte niet heel hard).

De tweede dag had ik meer geluk, in drie kwartier werden 7 patienten met de ambulance binnen gebracht. Van ademhalingsmoeilijkheden (komt veel voor) tot iemand die waarschijnlijk twee dagen in zijn eigen kots en uitwerpselen heeft gelegen. Veel gezien, geprikt en mee staan kijken. In veel situaties kun je als student niets doen, dan moet je aan de kant gaan staan en het aan de professionals overlaten. Heel interessant, alles gaat zo snel, ze schatten het goed in en de coördinator van de eerste hulp regelt zich in het zweet. Heel bijzonder om te zien en echt een geweldig team, als je daar werkt voel je je echt thuis. En dat moet ook wel als je kijkt naar wat je soms meemaakt.

Ouderenzorg in Zweden
Vrijdag ging ik meekijken in de ouderenzorg in een verpleeghuis in Bomhus (een wijk in Gävle). De onderverpleegkundigen doen daar de dagelijkse zorg, er staan er overdag minimaal 3 per 11 bewoners en in de avond 2. Wat een luxe! Daarnaast is er een verpleegkundige verantwoordelijk per 2 groepen van 11. De verpleegkundigen doen de technische handelingen, medicatie en zijn een soort baas, ze houden overzicht en dragen de verantwoordelijkheid. Elke bewoner heeft een appartementje voor zichzelf, jawel mensen een ap-par-te-ment! Een kamer van ongeveer 4 bij 4 met een keukentje en een eigen badkamer. In de appartementjes staan de eigen meubels van de bewoners, op het hoog-laag bed na. Dit maakt de kamers heel persoonlijk, het is ook echt van de bewoners zelf. De (voor)deur is precies zoals die wij hebben, met een brievenbus, een bel en al. Hier ben ik echt heel enthousiast over, dit zorgt ervoor dat de bewoners zich thuis voelen en hun eigen stulpje hebben. Zo blijven ze langer 'bij de tijd'. En wat een rust! De bewoners worden niet standaard elke ochtend gewassen (in het ziekenhuis ook niet), de bewoners bepalen dat zelf. Het kost tijd en is niet altijd nodig, wanneer het nodig is wassen ze natuurlijk wel. Voor ouderen is het vaak zwaar en ze zweten lang niet zoveel als wij dat doen, dan waarom elke dag tijd verspillen aan iets wat de meeste bewoners niet willen? Veel bewoners hebben zich nooit in hun leven elke dag gewassen, een keer in de week misschien, en dat vinden ze prima zo. De rol van de verpleegkundige is hier heel anders, heel delegerend en veel uitdagender maar toch met veel contact met de bewoners. Heel anders en heel leerzaam om te zien. Niet alles hier is perfect natuurlijk wanneer je vergelijkt zie je dat er zoveel veranderd kan worden!

Pakketje
En toen kreeg ik weer een pakketje! Met genoeg chocola om het nog eens 4 maandan vol te houden. Ook twee boeken die ik aan het verslinden ben. En natuurlijk rookworst en Brinta!! Zo gek maar dat heb ik ontzettend gemist. Mmmm echt super!!! Nu sta ik elke morgen met veel plezier op voor mijn bordje Brinta. Bedankt!!!

Biertje
Toen was het tijd voor iets leuks. We zouden gaan bowlen met de buitenlanders maar de banen waren helaas vol. Toen gingen Wigger, Chris (beide Nederlanders) en Jannes een Griek maar een biertje drinken. Met een heerlijk biertje in de hand (voor maar 6 euro!) in een gezellige pub, kletsten we wat bij. In de pub hingen alleen maar oudere mensen rond en zo scheen het in elke kroeg te zijn. De ouderen zijn hier schijnbaar heel actief in het uitgaan en zichzelf klem-zuipen. Je ziet ze 's avonds ladderzat bij de bushalte staan, het zou een van je ouders maar zijn!! Om je kapot te schamen, de meesten lallen, flirten en spugen er op los. God dank voor onze saaie en beleefde oudjes. Daarom gingen we naar Goja, we waren er nog nooit geweest maar het scheen een jongeren plek te zijn. Het was er erg luxe, kroonluchter aan het plafond, luxe bankjes en gratis champagne. Heel leuk! Jannes ging naar een concert dus we hadden een Nederlandse avond, weer ontzettend wennen! En ook erg veel praten (ja ik stond versteld van mezelf ahum). Vrijdag is het studenten avond omdat je met je studentenpas voor 12 uur gratis entree krijgt, zaterdag moet je 23 zijn dus dan valt Goja voor de meesten af. Daarnaast zijn er nog 1 of 2 andere jeugd tenten en dat is het, terwijl Gävle groter is dan Helmond. Schijnbaar wordt er thuis veel gefeest door de jeugd en is de stad van de oudjes. Hier is het trouwens de gewoonte om je helemaal klem te zuipen en kruipend naar huis te gaan. Hier uitgaan is heel leuk maar ik mis toch het gezellige en de bekenden in Zeezicht.

Presentatie Culture Based Care
Omdat ik het onderwerp 'Cultuur in de zorg' heel interessant vind heb ik tijdens een lesdag een presentatie gegeven over Culture Based Care. Echt heel eng! Vooral tegenover ervaren verpleegkundigen en dan ook nog in het Engels. Maar het ging goed en ik was al lang blij dat ik uit mijn woorden kwam. Een hele leerzame ervaring en een hele stap voor mij. Donderdag heb ik deze presentatie opnieuw gegeven en het ging best goed. De rest van de lesdag heb ik alles in het Zweeds gevolgd, ik ben zo trots dat ik het begreep!

Na sneeuw komt zonneschijn
In de afgelopen weken is het gaan sneeuwen, hier aan de kust zie je het niet aankomen en als het gaat sneeuwen gaat het hard. Er lag zo'n 20 cm in twee dagen! Wow dat is gaaf! Maar nadat minstens 10 van die 20 cm in je schoenen zit is het iets minder leuk. Toch blijft het prachtig om te zien, een hele witte wereld. Alsof je in zo'n glazen bol zit die je heen en weer kunt schudden. Nu schijnt de zon weer, de sneeuw is weg en het wordt waarachtig nog lente! Heerlijk!

Evaluatie en bowlen
Inmiddels ook weer mijn evaluatie van de longafdeling gehad. Alles was goed en zelfs beter dan de vorige evaluatie! Ze vertelden me dat als ik niet zou studeren ik meteen bij ze aan de slag kon, dat is een groot compliment voor me. Nu extra hard mijn best doen om hetzelfde resultaat te bereiken op chirurgie, dat valt niet mee. Ook zijn we nog wezen bowlen met de buitenlandse studenten, errug gezellig!

Zweeds en Zweden
Ik geniet van Zweden, dat zeker. Het is een prachtig land met vriendelijke mensen en een heerlijke cultuur (en eten). En de natuur hier brengt zoveel rust, ik geniet ervan om in het ziekenhuis uit de ramen te kijken; overal bos en in de verte zelfs de zee.
Hier verpleegkundige zijn lijkt me helemaal super, niet 'moeten' werken maar willen werken. Hier wil ik zeker een keer terug komen, al is het alleen maar voor vakantie. Het Zweeds wordt me ook meer eigen hoewel het praten lastig blijft, toch gaat het steeds beter. Het is ontzettend leuk om een nieuwe taal te leren, vooral wanneer iedereen zo behulpzaam is. De patienten merken dat ik niet uit Zweden kom maar ze begrijpen me en ik begrijp het meeste van de patient. Een patient vroeg me laatst of ik uit Noorwegen kwam en dat is een super compliment!! Noors en Zweeds is namelijk zoals Nederlands en Belgisch, dezelfde woorden maar met een ander dialect. Ik ben al lang blij dat hij me niet voor een Duitser aanzag haha.

En nu
Gisteren ben ik begonnen op chirurgie, ik mag zelfs operaties gaan zien! Hopelijk val ik niet flauw. Het is een erg hectische afdeling met tot dusver veel wondzorg. Heel technisch maar ook heel interessant.

Mijn ticket is geboekt en ik land vrijdag 2 mei op Eindhoven. Heel dubbel, het is hier geweldig en ik heb het ontzettend naar mijn zin (vooral nu het einde in zicht komt) maar toch wil ik ook wel weer naar huis. Ik ben benieuwd hoe het dadelijk thuis is. Het eerste wat ik doe is iedereen knuffelen, een frikandel speciaal eten en grandioos uitgaan! En..... Maaike en Sarah komen me in de laatste week opzoeken!! En dan reizen we samen naar huis! Dat vind ik echt helemaal super!! En het komt me heel goed aangezien ik bijna 15 kg te veel aan bagage heb, dat verdelen we dan een beetje!

De tijd gaat veel te snel, wat is het hier grandioos en wat leer ik veel. Ik kijk er naar uit om weer naar huis te gaan maar voor die tijd ga ik nog heel erg genieten!

Liefs, Noortje

p.s. Sorry Feie en Stef! ^^
Foto's van wat sneeuw, het bowlen en bos: http://noortje-lammers.magix.net/

  • 05 April 2008 - 22:24

    Wil:

    hoi Noortje, wat leuk, kom ik net thuis heb je al weer een mail gestuurd.
    Je doet het echt geweldig! De taal pik je ook maar mooi mee naast al de andere ervaringen.
    Hoe is het trouwens met de zweedse jongens (of dokters)? dat zag ik ook altijd in ER!.
    Wat schiet de tijd al op zeg, over een maandje ben je al weer thuis, ik zal regelen dat het dan lekker warm is en je meteen met vriendinnen op een terras kan gaan zitten, ok?
    Wat zal je ook blij zijn om Ine, Ger en je zus-broers weer te zien (en Zweden te missen) dat kan allemaal samen gaan.
    Nog veel succes en plezier, liefs Wil

  • 05 April 2008 - 22:37

    Ine:

    Há lieverd,wat een geweldig verhaal weer!
    Je eet maar wat door want dat pakket was zeker niet voor 4 maanden!!!Inderdaad wat een schandalige oudjes!!Zuipen en spugen, BAH!! Brengt me wel op het idee om tante Jeannet te bellen om te vragen of zij al aan het oefenen is voor hemelvaart.
    Geniet maar heerlijk van deze laatste weken!!!En ik kijk al uit naar het moment van dat knuffelen,desnoods met een frikandel speciaal in je mond!!
    Héééééééééééél veel liefs!!!!!!!!!!
    Ine

  • 06 April 2008 - 08:33

    Renee:

    Nou dat was weer een heel verhaal Noortje. Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat en dat je het daar naar je zin heb.
    Ik heb het verhaal met plezier gelezen.
    Kusjes Renee

  • 06 April 2008 - 12:33

    Fleur En Rutger:

    Hoi Noortje!
    Zo te horen gaat het erg gezellig daar! Tot in mei!
    Fleur en Rutger

  • 06 April 2008 - 13:09

    Mayah:

    Heeeey Noor!!
    Wat een verhaal weer zeg. En dat van die biertjes daar gaan we je snel weer vanaf helpen. We gaan weer aan de wijntjes en ons nieuwe drankje. We hebben al die tijd dat je in Zweden hebt gezeten geleeft op stokbrood erg gezond in vergelijking met friet iedere keer. Maar als je weer terug bent gaan we gewoon weer over naar friet met af en toe een gezonde afwisseling.

    Ga een hele grote tas voor je meenemen. Vind het ook heel leuk om te zien hoe jij al die tijd daar hebt gebivakeerd. Nog een paar weekjes uit zonder jou en dan zijn we weer compleet. Zie er erg naar uit.

  • 06 April 2008 - 13:41

    Els:

    Hey Noortje

    Jaja alweer een mooi verhsaal zeg en trek je niets aan van feie en stef.
    Ik vind het verhaal nooit lang genoeg.
    Die oudjes daar wat een luze, moet ik bij ons ook eens voorstellen.
    Leuk dat je schrijft dat het daar een eer is om verpleegkundige te zijn en niet alleen werkt om te moeten werken.
    En die natuur daar kan ons kikkerlandje echt niet tegenop.
    Wat zal jij weer moeten wennen als je terug komt, maar ook weer blij zijn dat je iedereen ziet.
    Geniet van je brinta en je chocolade.
    Ik weet zeker dat als je in mei thuis komt ze je staan op te wachten met de frikandellen zonodig in hun hand, maar vooral hun armen wijd opengespreid om je flink te knuffelen.
    Nou nog heel veel plezier en leergierigheid en hopelijk vlug tot ziens.
    Liefs Els

  • 06 April 2008 - 14:53

    Jeanet Lammers:

    nog effe volhouden, naar huis gaan en meteen door op "hemelvaart". jij hebt het prima voor elkaar. Tot dan

  • 07 April 2008 - 13:15

    Tante Fransje&Gerard:

    hoi Noortje. Wat maak je veel mee daar in Zweden. En wat een goede beoordelingen steeds. Supertrots op je. Ik zal heel blij zijn jou weer te zien op de Beekse Bergen (en jawel, fricandel speciaal is al besteld, en biertjes zat. Tot over een paar weekjes!!
    Groetjes van de hele familie Eikenbroek

  • 08 April 2008 - 16:36

    Ger:

    Ik vind het erg fijn,dat je het zo goed naar je zin hebt,maar ik ben nog blijerderderderder als je 2 mei op vliegveld Eindhoven op nederlandse bodem staat,zodat ik je weer eens echt kan zien en knuffelen.
    Groetjes en kusjes van Ger.

  • 09 April 2008 - 01:59

    Loraine:

    Hej noor!
    Super om weer te lezen :)
    Geniet van je laatste maandje,

    Puss Puss Loraine

  • 10 April 2008 - 09:14

    Saar:

    Nog twee en een halve week!
    Dan komen Maaike en ik ook in deze spannende verhalen voor ;)

  • 10 April 2008 - 18:44

    Feie:

    hej hej
    leuk te horen dat je het naar je zin hebt in het nog steeds koude koude zweden.
    het is wel fijn om te weten dat het net zo leuk is als in scrubs. elke keer als ik dan kijk weet ik een beetje hoe het daar is, ik beloof dar boij nu dat ik vanaf nu veel tv ga kijken haha :D
    en alweer geen samenvatting: niet erg ik vind het niet zo erg om te lezen hoor
    veel groetjes xxxxxxxxx feie je liefste en ook enige zusje

  • 14 April 2008 - 07:35

    Constance:

    Hoi Noortje,
    weer genoten van je belevenissen! Deze tijd zal je nooit meer vergeten en meenemen als ervaring voor de rest van je leven.

  • 14 April 2008 - 07:37

    Constance:

    Geniet nog van de laatste weekjes,
    groetjes, ook van Maarten, Eva, Floor en Just doei doei

  • 15 April 2008 - 14:42

    Elise:

    ha meid,
    Brinta.. heerlijk. dat mis ik eigenlijk ook wel, niet meer aan gedacht. Lekker dat die meiden langs komen, kun je nog lekker even reizen en lol maken en dan terug naar nederland. Ik heb er nog helemaal geen zin in joh. Heb hier een veel te leuke kerel aan de haak geslagen. Nou geniet ze nog.
    x elise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 20365

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Februari 2015

Nieuw Zeeland

09 Oktober 2010 - 06 November 2010

China

28 Januari 2010 - 14 Juni 2010

Australië

14 Januari 2008 - 19 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: