Uppsala, feestjes en een rectum amputatie - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu Uppsala, feestjes en een rectum amputatie - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu

Uppsala, feestjes en een rectum amputatie

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

15 April 2008 | Zweden, Gävle

Lieve mensen, een van mijn laatste berichtjes uit Zweden, over 17 dagen ben ik alweer thuis! Na deze volgen waarschijnlijk nog een of twee berichtjes, natuurlijk een over mijn week met Sarah en Maaike. En wie weet wat ik nog ga ondernemen. En wederom bedankt voor jullie berichtjes! Ik lees ze met ontzettend veel plezier!!

Uppsala
Afgelopen zaterdag besloot ik dat ik wel eens wat meer wilde zien dan alleen Gävle, het lastige is dat het moeilijk te plannen is, stage neemt nu eenmaal veel tijd in beslag. Dus besloten om een dagje naar Uppsala te gaan, een grote studentenstad meer naar het zuiden toe. Een erg mooie stad, veel studenten (duh), oude huizen en cultuur, een beetje zoals Maastricht vind ik. In Uppsala staat ook de grootste kerk van Scandinavie. En groot wassie zeker, ik kreeg 'm niet in z'n geheel op de foto. Vanbinnen deed het me erg denken aan de kerk in Delft en het was erg mooi. Ik heb niks met het hele kerkelijke gebeuren maar wat wordt je er lekker rustig van!! Er was een live koor dat zorgde voor een heerlijk ontspannen sfeertje, prachtig om te zien. Ik zou er zelfs bijna van gaan geloven. Ik heb er ook nog een kaarsje voor jullie aangestoken, misschien dat een kaarsje uit Zweden extra aanslaat.

Costumed party
Zaterdagavond hield een van Christians vrienden een verkleed feest. Ik had mijn verpleegkunde outfit maar weer aangetrokken (ik ben veel te pinnig om iets te kopen) met het idee dat het origineel zou zijn. Nou als die Zweden gaan verkleden dan gaan ze verkleden hoor!! Iedereen had wel iets gehuurd (omdat verkleed feestjes hier zeldzaam zijn) waardoor er onder andere een KLM piloten koppel, een paar terroristen, piraten, een politie agente met een nogal diep decolleté en een Borat rondliepen. Schijnbaar moet je hier als meid, verkleed of niet, altijd sexy voor de boeg komen. Ik was de enige zonder kort rokje en diep decolleté en daar was ik eerlijk gezegt verdomde trots op. Het was op zich best gezellig maar ik blijf me er aan ergeren hoe oppervlakkig iedereen is, er is me honderd keer gevraagd wat ik in Zweden doe en hoelang ik verblijf maar daar blijft het bij. Wanneer ik dan tactisch een gesprek probeer te voeren met wat diepgang haken mensen af, heel frustrerend. Geef mij maar een gezellige Brabander, die heb ik het liefst.

Wiggers verjaardag
Maandag was Wigger jarig (Nederlandse student) en ik was uitgenodigd op het verjaardagsetentje samen met zijn ouders, Chris (ook een Nederlander), Scarlett (Chinese student), Jannes (Griek) en een Pakistaan waarvan ik de naam vergeten ben. Eenmaal verzameld, ik punctueel altijd te vroeg en de andere studenten niet punctueel en later (daar moet ik toch echt iets aan gaan doen), gingen we naar een gezellige bar/eetcafe. Mijn prachtige cadeau van aarbeiden douchespul met 100 kronor (ongeveer 12 euro) muntgeld erin wat je er niet uitkrijgt gegeven en heerlijk gegeten. De anderen hadden ook hele leuke cadeau's. En ik maar denken dat narcissen typisch Hollands waren, ahum, weer wat geleerd! Het was erg gezellig en Wiggers ouders schenen te betalen dus dat was een mooi bijkomertje. Heerlijk om weer even Nederlands te kunnen praten, hoewel ik in het Engels ook nogal veel praat (goh dat zou je zo niet zeggen). En the finishing touch was natuurlijk Zweedse chocoladetaart mmmmm.

Chirurgie
Deze afdeling is een avontuur, elke dag is anders en er is zoveel om te zien. Tegelijkertijd voel ik me op mijn gemak en vind het heerlijk om zelfstandig de medicatie te doen, bloedproeven te nemen, te kletsen met patienten etc. Als student wordt je hier best verwend, ik mag eerder naar huis, langer pauze houden en alles zien wat er te zien valt op de afdeling. Ik geniet hier van het student zijn (eenmaal verpleegkundige moet je ook hier harder werken) en ik geniet vooral van de tijd en de rust. De tijd om zo lang over een bloedproef te doen als ik zelf wil en de rust om met de patienten te kletsen. En ook om patienten ervan te overtuigen dat ik niet uit Amsterdam kom en niet in een tulpenveld woon. Over het algemeen heb ik het hier reuze naar mijn zin.

Alleen de patienten zijn anders. Sommigen denken werkelijk waar dat het een hotel is en dat zij de enige patienten op de afdeling zijn. Het egoisme, machogedoe en zielig zijn komen me soms de keel uit. Op oncologie waren de mensen wie ze waren, je zag de persoon ook al mocht je die of niet; zij zijn echt. Wanneer oncologische patienten aardig tegen me deden kon ik voelen dat het oprecht was, hun gevoelens en ook hun pijn was oprecht. Wanneer ik op chirurgie soms de kamer uit loop voel ik gewoon dat ze tegen me hebben staan liegen. Zo was er een vrouw die me de hemel in prees, ik was 'die lieve meid', terwijl ik aan haar kon zien dat zodra ik me omdraaide ze heel anders over me dacht. Vreselijk die huichelarij. Gelukkig kunnen we er in de Fika kamer (met de deur dicht) goed over praten en kunnen we lekker 'gal spugen' zoals ze dat hier zeggen. Of zoals wij Nederlanders dat veel netter zeggen: onze harten luchten.

Rectum amputatie
Ondertussen heb ik ook een operatie gezien!! Een rectum amputatie, dan nemen ze het gedeelte waar de ontlasting uit komt weg en vervangen dit met een stoma (opening in de buik) of door de darm op te rekken en er een nieuw poepertje van te maken. Een normale operatie (met stoma) duurt zo'n 4-5 uur, niet niks dus. Ik was erg bang dat ik bij de eerste druppeltjes bloed al onderuit zou gaan want ik zou de eerste niet zijn. Toen de patient binnekwam was het een mens met gevoel en angsten, eenmaal knock out door de verdoving was het een buik geworden. Dit vond ik erg onpersoonlijk, maar wanneer je in iemands darmen staat te grabbelen kun je er denk ik beter niet aan denken dat het een persoon is. En gegrabbeld werd er, het ging er best ruw aan toe maar dat moest ook wel wil je van bovenaf helemaal bij het uiteinde komen. De darmen zien er heel anders uit dan in ons biologieboek, de leugenaars!! Het was ontzettend interessant om te zien en veel minder eng dan ik verwacht had. Ik wil er nog wel een paar zien! Gelukkig ging alles goed en hoefde deze patient geen stoma. Nu pas realiseer ik me hoe dankbaar we mogen zijn dat er alles op en aan zit bij ons. En wanneer het er niet op en aan zit... laat mij dan meekijken bij de operatie alsjeblieft!

Tiden går fort
De tijd gaat snel, Sarah en Maaike komen snel en het zit er alweer bijna op. De lente staat intussen op springen, overal komen knoppen uit terwijl het er eigenlijk nog te koud voor is, ik verlang naar de zomer. Er is nog zoveel wat ik wil doen hier maar tegelijkertijd ben ik ook erg trots op wat ik hier al gedaan heb. Ik wordt echt een verpleegkundige straks! Ik weet nu dat ik het in me heb en dat ik het kan, zolang ik blijf leren. Ik ga nog zoveel leren!

En tot ik mijn lieve familie en vriendinnen weer kan omhelzen, Nederlands kan (speed)praten en gek kan doen in Zeezicht, ga ik genieten. Van de ruimte en de rust. Geen scooters, brommers, vliegtuigen, geen files, geen gestress. Elke keer wanneer ik uit de ramen kijk op de afdeling kijk ik over de bossen naar de zee en ik geniet, ik geniet van alles en vind het geweldig dat ik toch de keuze gemaakt heb om hier stage te lopen. Dit blijft me voor altijd bij.

Tot heel erg snel! Vi ses snart!

Puss och kramar, Nora

Foto's kun je bewonderen op: http://noortje-lammers.magix.net/

  • 15 April 2008 - 18:50

    Mayah:

    Zozo eindelijk een bericht waar ik geen uren over doe:P. Ik denk dat dit het laatste verhaal is wat ik van je lees. Ik vertrek zaterdag naar parijs. Vervolgens ga ik naar Londen dan naar Blackpool, vervolgens Liverpool dan ga ik nog 2 dagen naar de metropool Helmond waarna ik opnieuw mijn koffer pak om naar Zweden te vertrekken. Heb er zo erg veel zin in. Als we terug zijn in Helmond gaan we zeker gek doen in zeezicht. Saar en ik hebben ons de hele tijd ingehouden:P:P

    Tot snel.
    Puss och kramar
    (wat leer ik toch snel zweeds. hier zal mijn kennis van de taal wel ophouden het leren van spaans schiet ook al niet op. dus zal dit tegen iedereen zeggen. Dan gok ik er maar op dat het werkelijk iets aardigs is. Niemand die dit leest zal het uiteindelijk merken:P)

  • 15 April 2008 - 19:08

    Ine:

    Lieve schat,wat een verhaal weer,helemaal te gek!!!!! En wat een mooie foto's,al ben ik wel blij dat er geen van de operatie bij zitten.Want je schreef er niet bij of de patient wel gelaxeerd was.
    De energie en warmte van je kaarsje voelen we hier wel degelijk(geloven of niet).Heel veel liefs!!!! En ook heel veel groetjes aan je lieve vriendinnen,maak er samen maar een hele leuke afsluiting van.
    Lof joe!!!Ine

  • 15 April 2008 - 19:36

    Hilde:

    Heey Noortje,

    Wat leer jij daar ongelofelijk veel,
    echt een heel andere stage dan die van Anke en Elise in het zonnige Afrika, of die van mij in het nog altijd regenachtige Nederland!
    Mijn stage zit er bijna op, mijn laatste weekje al weer.. en wat is dat snel gegaan! Ik heb veel geleerd, en vooral veel diepgang bereikt... maar als ik dan hoor hoeveel jij geleerd hebt door zo de breedte in te gaan lijkt me dat ook wel weer erg tof!
    Maar alles heeft zijn charmes! ;)
    Wat ik me wel af vraag is of je nu van plan bent om daar te gaan wonen later, ik heb het idee dat je toch ook het negatieve aan Zweden hebt ontdekt en dat je ook wel een beetje heimwee naar Nederland hebt!
    Ik ben benieuwd!
    Heel veel plezier nog je laatste weken daar en ik spreek je snel weer in Nederland!

    Liefs!

  • 15 April 2008 - 22:32

    Koen:

    Jammer dat er geen foto's bij zaten van de operatie, had ik toch graag gezien. Nog veel plezier daar en tot snel en tot die tijd zal ik jouw plaats in Zeezicht wel even innemen en daar speciaal voor jou gek doen en meer biertjes drinken ( ik drink wel voor twee!) Groetjes je grote kleine broer.

  • 15 April 2008 - 23:13

    Bernadet Vogels:

    Hoi Noortje,

    Ik ben soms een beetje jaloers op je,en vind het jammer dat ik al zo "oud" ( 50 jaar) ben, anders had ik deze ervaring ook nog weleens willen mee maken.Ik moet in mei een "knie kijk "operatie ondergaan, dan kan ik ook mee kijken hoe een knie er van binnen uit ziet.

    Ik wens je nog veel leer plezier toe.

    Groetjes Bernadet (collega van je moeder).

  • 16 April 2008 - 05:28

    Meriam:

    Ik hoop dat je weet wie ik ben (anders vraag het maar aan je moeder) maar ik denk toch nog even reageren voordat het te laat is en jij al weer lang en breed in Helmond gek aan het doen bent!

    Maar ik wil even zeggen dat ik genoten heb van je verhalen daar in het verre Zweden! Je schrijft de verhalen zo of het lijkt of we er allemaal bij zijn!

    Nog veel plezier daar en een fijne thuiskomst!

    Greetings Meriam :-))

  • 16 April 2008 - 09:15

    Lisanne:

    hoi noortje

    je bent echt fotogeniek zeg!
    haha
    je hebt ook echt veel meegemaakt in een
    paar maanden tijd
    als je terug bent doen we gauw bijkletsen
    ik hoop dat je nog een paar leuke weken
    te goed hebt
    en met sarah en maaike zal dat wel lukken denk ik

    gr lisanne

  • 17 April 2008 - 01:22

    Trudi:

    ha die noortje, ja jij zult het nog ver schoppen als verpleegkundige,je neemtzoveel op, en doet erg veel daar in zweden.Noortje nog even em dan ben je weer hier in ons kikkerlandje.het is erg koud hier en s nachts vriest het weer en dat terwijl het zomers zou moeten zijn.
    als jij terug bent gaat vooral voor ine en ger de zon weer schijnen,die tellen de dagen dat je weer thuis komt.
    Nou Noortje we zien elkaar weer als je thuis bent doe de groetjes aan de zzzzzzzzweedjes.en tot ziens

    trudi

  • 17 April 2008 - 17:07

    Els:

    Hey lieve Noortje

    Ik denk dat jij echt schrijfster moet worden al is het maar voor de hooby.
    Echt geweldig, ik zit bijna aan het beelscherm vast als ik je verhaal lees.
    Geniet nog maar even van alles om je heen daar.
    Maak er nog een te gekke tijd(je) van.
    Ik hoop je als je weer THUIS bent nog eens op de training te zien dit seizoen.
    Maar tot die tijd veel plezier, geniet ervan en veel geluk.

    Groetjes

  • 19 April 2008 - 14:50

    Hoi Noortje:

    Net terug van een weekje weg en wat is zo'n bericht dan leuk!! (anders ook).Wat geweldig dat je zo veel ervaart en meemaakt in zo'n korte tijd, en dat op alle gebied.
    Als ouwetje ben ik erg blij met mensen zoals jij, ziet mijn toekomst er toch goed uit qua verzorging en qua verhalen!
    Wanneer komt het boek uit?
    Geniet er nog van terwijl je de streepjes op de muur telt, groetjes Wil

  • 20 April 2008 - 08:18

    Ome Hans-Jeanne:

    Hoi Noortje,
    Bedankt voor je gezellige verhaal, wij genieten er van zoals jij kunt vertellen. Intussen zijn wij weer thuis en is ome Hans gepensioneerd. Ons avontuur is voorbij, aan de ene kant jammer maar aan de andere kant ook heerlijk om thuis te zijn. Ik denk dat jij datzelfde gevoel zult ervaren. Alles heeft 2 kanten en je moet overal het mooie uitpikken. Ik geloof vast dat jij dat ook doet. Geniet nog van deze laatste weken en kom dan met veel plezier weer naar huis. Wij zien je met Hemelvaart graag verschijnen en je verhalen rechtstreeks horen.
    Heel veel groetjes en tot dan.
    Ome Hans en tante Jeanne

  • 21 April 2008 - 19:31

    Constance:

    Hoi Nora, wat een geweldige dingen maak je mee en wat schrijf je je er amusant over! Nog steeds de moeite waard om te lezen. Ik zal de verhalen nog gaan missen over een poosje!Ik wens jou nog fijne laatste weken en al zul je Zweden nog gaan missen, hier zijn mensen die erg blij zijn als je er weer bent, die hebben jou lang genoeg gemist!!Groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 20365

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Februari 2015

Nieuw Zeeland

09 Oktober 2010 - 06 November 2010

China

28 Januari 2010 - 14 Juni 2010

Australië

14 Januari 2008 - 19 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: