Palliatief en Longafdeling - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu Palliatief en Longafdeling - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu

Palliatief en Longafdeling

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

29 Februari 2008 | Zweden, Gävle

Hej hej!

Allereerst super grandioos bedankt voor al jullie lieve berichtjes, krabbels en kaartjes!! Echt geweldig om te lezen!!
Deze twee weken zijn rustig voorbij gegaan, iets heel spannends heb ik nog niet ondernomen maar plannen zijn in de maak.

Palliatieve Team
Na mijn stage op oncologie ging ik meteen door naar mijn stage met het Palliatieve team. Dit is een speciaal team in het ziekenhuis die stervende patienten en familieleden begeleidt. Mijn verwachting was dat het nogal deprimerend zou zijn. Wat is er leuk aan als je weet dat iedere patient die je hebt vroeg of laat doodgaat? Maar ik had het mis; wat een prachtig werk doen die mensen.

Ik ben meegeweest met een arts die in de provincie Gästrikland (waarin Gävle ligt) patienten opzoekt. Kei leuk! Ik heb nu de hele provincie gezien, Höfors (40 minuten west), Ockolbo (40 minuten noord west), Sandviken (20 minuten west), Skutskär (30 minuten zuid) en veel steden/dorpen ertussenin! Ik voel me een echte wereldreiziger haha. Prachtig die heuvels, bossen en meeren, doet me een beetje denken aan de Belgische Ardennen.

De meeste palliatieve patienten (zo'n 95%) hebben kanker, het andere deel heeft vaak een spierziekte zoals MS of ALS. Het kan soms een kwestie van dagen of weken zijn maar soms ook van jaren. Mensen houden soms veel langer vol dan gedacht. Wonderbaarlijk om te zien hoe sterk mensen kunnen zijn. Zo was er een vrouwtje die overal kanker heeft, ze kon niet meer lopen en ging vanuit het ziekenhuis naar huis om te sterven. Toen wij langskwamen, 1 week na ontslag uit het ziekenhuis, deed ze zelf de deur open. Nergens last van! Alles ging prima! De wonderen zijn de wereld nog niet uit en dus we blijven geloven.

Tijdens de bezoeken wordt gekeken naar de behoefte van de patient en de familieleden. De vaardigheden op communicatief niveau liggen erg hoog. Je kunt vaak nog heel veel doen voor iemand die stervende is. Vooral in de pijnmedicatie is veel te verbeteren. Een pilletje meer of minder kan het verschil maken dus een waardig afscheid en een lange lijdensweg. En ook het begeleiden van het afscheid kan zoveel verschil maken, het team is hier erg goed in.

Verder wordt er niet alleen over de dood gepraat, er wordt ook veel gelachen en geleefd. Het is soms heel moeilijk, vooral wanneer de patienten jong zijn. Daarom heb ik ook veel bewondering voor het team, zij maken echt een verschil voor de mensen. Ik zou het zelf alleen niet kunnen, het zit te veel in mijn aard om mensen beter te willen maken en dat streven is in dit team niet goed om te hebben. Tijdens de bezoeken hebben we veel gepraat over de ethische dilemma's en wat Zweden anders maakt dan Nederland. In Zweden heb je geen recht op euthanesie dus hier vraagt er ook niemand naar (vind ik gek) maar er wordt vaak wel voor passieve sedatie gekozen. Dit betekent afzien van behandeling of de morfine (pijnstillende middelen) zo ophogen dat de patient overlijdt aan de gevolgen hiervan. Verder heel interessant om het perspectief van een Zweedse arts hierover te horen.
Al met al een hele bijzondere week met veel bijzondere mensen. Een geweldige ervaring die me altijd bij zal blijven.

Lungmottagning
Dinsdag ben ik begonnen op de longafdeling. Deze bestaat uit twee delen; de lungmottagning en de lungavdelning. De mottagning is een soort huisartsenpraktijk waar mensen komen voor blaas-testen, bloedproeven, allergieproeven, bronchoscopieen e.d. Op de afdeling liggen bedlegerige patienten met voornamelijk longkanker, COPD en TBC. Toen kwam ik er meteen achter: Oeps! Ik ben niet beschermt/getest op TBC! In Zweden krijgen alle studenten deze prik maar in Nederland krijgen we alleen bescherming tegen Hepatitis B. Ik ben dus voor de zekerheid bij deze patienten uit de buurt gebleven. Komende week gaan we kijken of ik een prik kan krijgen om te zien of ik het heb. Een TBC spuit kan ik ook krijgen maar het duurt 8 weken voor het spul echt werkt. En dan nog is het geen garantie dat het je 100% tegen TBC beschermt. Maar goed, we hopen op het beste :S hehe.

Deze week heb ik op de Lungmottagning meegekeken en komende week start ik op de afdeling zelf. De Lungmottagning is gaaf! Druk en chaotisch maar wel gaaf. Soms liggen er patienten met bed en al op de gang van de afdeling en je wordt vaak per 2 geholpen, soms doen ze er een gordijntje tussen maar vaak ook niet. In dit proefkamertje loopt ook iedereen binnen omdat het tevens de receptie is. Bij een allergietest in een apart kamertje tegenover de wachtkamer wordt zelden de deur dichtgedaan. Ik stond perplex, ooit van privacy gehoord?!! Misschien iets waar ik een verbetervoorstel voor kan schrijven.

COPD patienten noemen ze hier trouwens KOL patienten, klinkt hartstikke maf.
Verder heb ik meegekeken met 5 bronchoscopien, hierbij kijken ze met een speciale slang + camera de longen na en ze nemen proeven van wat ze vinden (veel bubbels, slijm en soms behoorlijk ranzig maar wel interessant). Ook gezien hoe ze een drain in iemands borstholte deden om er vloeistof van af te tappen. Ik dacht dat dit heel eng zou zijn maar juist niet! Ze verdoven het heel goed en het is megagaaf om te zien! Daarnaast heb ik veel allergietesten gezien en arteriele bloedproeven (dit is wel eng, dan gaan de met een spuit in je slagader bij je pols voor een proef). Ook ben ik bij een aantal consulten geweest, je hebt speciale verpleegkundigen voor patienten met longkanker, allergien en ook voor slaap apne's. Bij een slaap apne is er een obstructie in je keel waardoor je tijdens het slapen 'vergeet' te ademen. Als je een hele erge vorm hebt dan heb je soms tot wel 100 apne's per uur en een apne kan soms wel 3 minuten duren! Dit is chronisch en met een speciaal apparaat dat lucht naar binnen duwt kan het beter worden. Deze ziekte zorgt ervoor dat je 's nachts veel naar het toilet moet, dat je overdag heel moe bent, een hoge bloeddruk hebt en uiteindelijk kun je hartklachten krijgen en andere serieuse klachten.

Veel patienten met longziektes hebben obesitas (dat is een net woord voor: overgewicht hebben). En een ander groot deel wordt veroorzaakt door roken. De afdeling heeft in totaal zo'n 1000 patienten. Overgewicht en roken kan zo veel schade aanrichten, dat zie je erg goed op deze afdeling. Soms is het zelfs zo dat wanneer een patient 40 kg te zwaar is en dit gewicht kwijt is ook meteen van bijvoorbeeld een slaap apne af is! (terwijl dit toch echt een chronische ziekte is, voor altijd dus).

Natuurlijk heb ik zelf ook al wat handelingen gedaan in deze drie dagen: Een intramusculaire + subcutane injectie gegeven, 5 intracutane injecties gegeven (net onder de huid zodat er een blaasje ontstaat) en heb ik 5 keer bloedgeprikt. Wel onderhand een hartaanval gehad bij een mevrouw bij wie ik bloed prikte. Toen ik de naald er in prikte trok ze haar arm weg, en dit terwijl de naald er al in zat. Tot twee keer toe!! Aaaargh dat is eng! Dit dus maar overgedragen aan een andere verpleegkundige. Maar verder ging het heel goed, is er niemand flauwgevallen en was het heel leuk om zoveel te zien en zoveel zelf te mogen doen.

Klein feestje
Ik ben ook nog naar een klein feestje geweest wat best gezellig was. Weer heerlijk veel nationaliteiten en dankzij Youtube hebben we met z'n allen het Franse, Duitse, Canadese en natuurlijk het Nederlandse volkslied gezongen. Prachtig! Als je de valse noten wegliet tenminste. Het bleek alleen wel dat Nederland als een van de weinige een volkslied heeft wat nergens op slaat. Hoe leg je uit dat we van Duitse bloed zijn en de koning van Hispanje altijd geeerd hebben? Verder nog Indonesische bananenkoekjes geproefd en genoten/gelachen van een typisch Frans accent.

Zweden
Na een grondig onderzoek naar de Zweedse mensen heb ik weer een paar conclusies kunnen trekken:
- What's up with the hair? Heeft dan echt NIEMAND hier zijn eigen haarkleur?
- Uiterlijk is hier heel belangrijk voor zowel jongens als meisjes wat het comische gevolg heeft dat veel jongens er uit zien alsof ze homoseksueel zijn (niks mis mee natuurlijk maar toch!)
- Wanneer je een baby krijgt gaat deze met familie en al op een foto in de krant, hoe knap en hoe lelijk deze ook mogen zijn
- Veel woorden in het Zweeds zijn erg logisch zoals 'avdelning' (afdeling) 'förråd' (voorraad) 'sprut' (spuit) en 'buss' (bus)
- Veel woorden in het Zweeds zijn erg ONlogisch zoals 'plan' (verdieping) 'springa' (rennen) 'skedar' (lepels) en 'knulla' (dit vertaal ik maar niet)
- Je hier een aantal dingen hebt die wij niet kennen zoals Lingongsylt wat een soort jam is voor bij de warme maaltijd.
- Je hebt hier minder rokers omdat veel mensen Snyss gebruiken, dat is een klein zakje met tabak/nicotine dat je onder je lip doet. Smaakt ranzig, je hebt een dikke bovenlip maar het kan altijd en overal en is beter voor je longen!
- De mensen zijn hier gek op nep planten, tapijten en schilderijen in huis. Op bezoek in een huiskamer van 4 bij 3 meter zag ik maar liefst 3 tapijten, 8 nep planten en 11 schilderijen aan de muur! Laten we hopen dat deze trend niet overwaaid naar Nederland.
- De Zweden eten warm tussen de middag. Het is niet leuk om dan met je kleffe boterhammetjes tussen dat lekkere eten te zitten dus pas ik me aan (tja omdat het moet!) en eet ik twee keer per dag warm.
- De Zweden zijn erg naif (of zijn wij zo argwanend?), ze vertrouwen elkaar vrij gemakkelijk. Zo leggen ze bijvoorbeeld hun koffers in een hoek van het treingedeelte en kijken er niet naar om. Ze laten hun schoenen in openbare kleedlokalen staan e.d. Dat zouden wij Nederlanders nooit doen!!
- Hier in Zweden is alles toch best duur, boodschappen die ik in Nederland voor 10 euro koop, koop ik hier voor 200 kronor (ongeveer 23 euro). Ook mis ik de goedkope winkels zoals de Action, de Wibra en Nederlandse winkels in het algemeen!

En nu
Komende week ga ik dus beginnen op de longafdeling. Verder komt het St Patricksfeest er aan en ga ik nog iets leuks ondernemen in een ander land (maar dit is geheim dus dat vertel ik jullie over een paar weken pas ;)). Het weer hier is zonnig en de sneeuw kansloos. De tijd gaat snel en ik vermaak me prima, ik leer zo veel dat het moeilijk is om allemaal te bevatten. Natuurlijk mis ik jullie heel erg maar zolang ik bezig blijf heb ik het goed naar mijn zin. Nogmaals bedankt voor al jullie berichtjes en ik houdt jullie op de hoogte!!!

Krammar, Noortje

Mijn vaste fotolink is: http://noortje-lammers.magix.net

  • 29 Februari 2008 - 19:37

    Ger:

    Je komt met zoveel meer bagage terug en dat bedoel ik niet in kilo"s,ondanks dat je nu twee keer per dag warm eet.Ik ben ontzettend trots op je.Het is geweldig!!!!

  • 29 Februari 2008 - 22:22

    Wil Troost:

    He Noortje, bedankt!.Ook voor je andere mail.War heb je veel ervaringen en dan ook nog in een andere taal. Ik stuur je binnenkort nog een langere mail,je doet het wel GEWELDIG zeg, groetjes Wil

  • 01 Maart 2008 - 02:58

    Trudi :

    nou noortje wat een positieve berichtjes,ik lees vaak met ine mee,en is leuk om telezen wat je daar allemaal doet en leert.nog een paar maandjes en dan zit het er weer op,wel ben je veel ervaringen wijzer.meiske nog een leerzame en fijne tijd in zweden,ik pas hier wel op je moesje.we werken nu weer regelmatig samen en is weer als vanouds lekker bij beppen.dag noortje kus van trudi....................

  • 01 Maart 2008 - 10:28

    Lisanne:

    hey noortje

    ik heb echt veel respect voor je
    wat je allemaal aan t doen bent op de
    afdeling en met de mensen
    ik zou het niet kunnen
    zou me erg moeilijk lijken om
    stervende mensen te begeleiden
    petje af
    vind trouwens de stukjes echt leuk
    over zweden(de rare gewoontes :D)
    we missen je echt maar ik vind het wel fijn te horen dat je het er naar je zin hebt

    gr lisanne

  • 01 Maart 2008 - 13:11

    Feie:

    ja ja ik zie het wel weer.
    feesten, taart, taart en heel veel andere lekkere dingen als alle stages zo gaan wil ik ook wel stage lopen.

    ik hoop dat je het overlevingspakket leuk vind (denk het wel want het zag er wat leeg uit haha)

    nog veel plezier daar in het taart eet land met een beetje stage

    groetjes je allerliefste zusje
    feiexxxxxxxxxx

  • 01 Maart 2008 - 15:41

    Fransje En Gerard:

    Hoi Noortje
    Ik heb vanmiddag (zaterdag 1 maart) je hele verslag zitten lezen. Wat geweldig schrijf jij hierover. Wat leer je veel en wat krijgen wij een uitmuntende verpleegkundige in de familie. Ik ben supertrots op jou!!!! Verder hoop ik voor jou dat je nog wat meer van het land en ook van de hoofdstad Stockholm zult zien. Maar dat horen we hoogstwaarschijnlijk in het volgende verslag. Heel veel succes op de longafdeling en hopenlijk tot ziens met Hemelvaart.

  • 02 Maart 2008 - 09:35

    Renee:

    Hey Noortje, petje af hoor lijkt me heel erg om die mensen te zien waarvan je weet dat ze aan het sterven zijn. Hoeveel afdeling ga je hier na nog bekijken? en ga je nog leuke dingen ondernemen? en hoe gaat het verder met je? Nou heel veel succes weer deze week en ik mis je wel hoor. Denk nog veel aan mijn mini vakantie in Zweden bij jou, want ben wel weer toe aan vakantie op dit moment.:D

    Heel veel kusjes en geniet ervan hé

  • 03 Maart 2008 - 01:31

    Ome Hans+Jeanne:

    Hallo Noortje,
    we hebben weer genoten van je uitvoerige verslag van wat jij allemaal doet daar in het (voor ons zeeeeer) verre Zweden. Het is niet zo dat we alles snappen want die medische termen zijn voor ons (gelukkig) niet bekend maar wij vinden het wel heel knap dat jij dit allemaal kent en doet. Want het zijn toch ook niet de makkelijkste afdelingen die jij uitgekozen hebt, of had je daar zelf niets aan te vertellen? We zijn heel blij dat je het nu zo naar je zin hebt en zoveel leert. Geniet er nog een tijdje van en we kijken al weer uit naar je volgende verslag.
    Wij zijn over 'n maandje al weer thuis dus voor ons begint het op te schieten, maar ik kan heel goed begrijpen hoe het voor jou is. Soms is het geweldig om alle nieuwe dingen mee te maken in een vreemd land maar soms is het ook heel moeilijk om zo ver van huis, familie en vrienden te zitten. Houd vol en maak er iets moois van!!
    Heel veel groetjes en liefs van ome Hans en tante Jeanne

  • 03 Maart 2008 - 15:49

    Jeanet Lammers:

    knulla, knulla, knulla. Ik weet niet wat het betekent, dus schrijf ik dit erg graag!! Wellicht toch verstandig om voor ons de vertaling te geven??

    Nou tot knulla maar weer en houd je knulla.

  • 03 Maart 2008 - 18:07

    Mieke :

    ha die noor of zeg ik zweed, nee ik geloof dat jij geen zweed wordt met al die kleden en nep planten !! Maar wat geweldig dat je zoveel verschilende indrukken op kunt doen op je vak gebied het zal ongetwijfelt zwaar zijn, jou kennende sla je ,je er wel door heen geniet van ieder moment ook minder momenten hebben goede kanten deze ervaring neemt niemand jou meer. noortje we zien je over enlkele maanden weer fijn dat je mee op Odi gaat kunnen we bij kletsen. heel veel liefs je team genoot.

  • 04 Maart 2008 - 21:30

    Ome Jos/tante Thea:

    Ik heb weer genoten van jouw uitvoerig verslag. Wat geweldig dat het jou daar zo goed gaat en wat leer je veel.
    Heel veel groetje en liefs van ome Jos en tante Thea

  • 07 Maart 2008 - 10:41

    Tante Dorothe:

    Ha die Noortje wat een mooie verhalen schrijf jij. Ik heb bewondering voor je wat je allemaal doet en meemaakt tijdens je stage geweldig petje af.De tijd vliegt voorbij dus geniet ervan en je komt letterlijk en figuurlijk met heel veel bagage terug.

    Groetjes van ons allemaal.

  • 09 Maart 2008 - 15:55

    Mieke Swinkels:

    Hai Noortje,
    In EEN woord GEWELDIG weer om je ervaringen te lezen!!!
    PETJE AF HOOR!!
    Wat je zoal allemaal meemaakt, niet te vergelijken met een stage hier, al die ervaringen die je daar op
    doet.
    Nog veel (werk)plezier daar in Zweden en we wachten op je volgende bericht!

    Groetjes van ons allemaal,
    Mieke

  • 09 Maart 2008 - 16:25

    Sarah:

    Noortje we moeten iets afspreken.... Je hebt twee mogelijkheden:

    Optie 1: Je schrijft minder interessant waardoor ik met moeite je belevenissen ga lezen

    Optie 2: Je schrijft meer belevenissen zodat ik elke weet (liever elke dag :) ) kan lezen wat je meegemaakt hebt!

    Reden: Ik vind het vreselijk om te moeten wachten tot je weer iets schrijft en kijk daarom te vaak op deze site wat behoorlijk stalker-achtige vormen aan het aannemen is...

    Dus... de keus is aan jou!

  • 17 Maart 2008 - 09:36

    Henriette:

    lieve noortje,
    Wat een ervaringen, je bent wel gelijk het diepe in gegaan!! veel succes en geniet van alle internationale contacten.
    groetjes

  • 17 Maart 2008 - 14:47

    Els:

    Hey Noortje

    Alweer zo'n leuk verhaal het houdt niet op.
    Ik denk dat je via feie of onze vaste supporters (je ouders) wel op de hoogte blijft van ons teampje, want ja we zijn nogm aar met z'n 7e die kunnen spelen, maar we hebben zaterdag goede zaken gedaan om er mogelijk in te blijven, we doen ons best!!
    Hopelijk komt er gauw weer een mooi verhaal.
    Veel liefs van mij, maar ook van de rest van het team.
    ga nog even door, doe veel ervaring op en denk aan jezelf.
    Liefs Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 20368

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Februari 2015

Nieuw Zeeland

09 Oktober 2010 - 06 November 2010

China

28 Januari 2010 - 14 Juni 2010

Australië

14 Januari 2008 - 19 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: