Eerste week + introductiedag - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu Eerste week + introductiedag - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu

Eerste week + introductiedag

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

21 Januari 2008 | Zweden, Gävle

Hej hej lieve mensen!!

Weer een bericht(je?) uit het (iets) koud(ere) Zweden. Deze week was al wat minder afzien als het begin ervan. Het was even moeilijk met het heimwee gevoel maar dat gaat alweer beter. Lang leve msn, bellen en veel lieve smsjes! Bedankt hiervoor! Dat heeft heel erg geholpen. Met msn en webcammen lijkt alles toch minder ver weg.

Afscheidsfeestje + wedstrijd
Ik was in het vorige berichtje helemaal vergeten om mijn afscheidswedstrijd en afscheidsborrel te noemen. De wedstrijd was geweldig, 5 sets gespeeld, op ons tandvlees en nog winnen ook!! Echt een super wedstrijd om mee af te sluiten, om meer had ik niet kunnen vragen. De afscheidsborrel was klein en bescheiden, de zaterdag voordat ik ging. Mam had heerlijke soep en hapjes gemaakt en mijn team kwam eten. Ze gaven allemaal lieve en leuke kadootjes. De zak drop heb ik helaas niet mee kunnen nemen maar ik pak elke dag een boodschap uit mijn 'doosje geluk'. Daarna kwamen mijn vriendinnen, superbedankt dat jullie er waren!! Ik ben blij met zulke goede en lieve vriendinnen. Daarna nog lekker een keertje uit, ook weer super!! Dat mis ik hier ontzettend.

Volley
Afgelopen vrijdag ben ik wezen trainen met het damesteam van IK Sätra. Tjee wat zijn die goed!! Die hebben een techniek, niet te geloven. Ze speelden eerst 2e divisie, kregen een gratis plaatsje in de 1e, wonnen de 1e en zijn nu bezig met de kwalificaties voor de ere-divisie. Tja het is wel duidelijk dat ik niet geschikt ben voor het team. Ze werken kei hard en die meiden en zijn erg aardig maar ik wil ze niet ophouden op weg naar de top (want dat zijn ze zeker). Er moet nogal gesleuteld worden aan mijn techniek, vooral in de aanval en verdediging (bestaat volley uit iets anders dan? :P) en omdat ik ivm mijn diensten maar 1x in de week kan trainen ipv 3x ga ik er toch maar niet mee door. Jammer, maar het moet wel leuk blijven. Misschien ga ik fitnessen als ik energie over heb, ik heb er een hekel aan maar ik moet wel blijven bewegen. Bovenin het ziekenhuis is een fitnessverdieping MET sauna die ik gratis kan gebruiken dus dat maakt het al iets makkelijker!

Zweedse mensen
Even iets over de mensen hier in het algemeen; ze zijn erg aardig en vriendelijk. Ze spreken goed Engels en zijn erg bereid je te helpen. Ze zijn alleen ook erg afstandelijk. Bijvoorbeeld in de rij, wanneer je tegen een vreemde praat weet deze zich geen houding te geven. Ze weten niet hoe snel ze weg moeten komen! Zo onbeleefd dat een vreemde tegen jou begint te praten, veel te persoonlijk! Verder zijn de meiden hier best mooi (om de mythe even te bevestigen) ze hebben alleen de gewoonte om (altijd) hun haar te verven en onder de zonnebank te gaan. Ik val hier dus best op als natuurlijk-blonde bleekscheet. Je ziet hier dus erg veel bleek-blond-geverfde meiden en donker-bruin-geverfde meiden. Sommige zijn oranje door de zonnebank. Nee echt! Ik wilde een foto van ze nemen maar dat waardeerden ze niet echt :P

Ontmoeting ziekenhuis
Op vrijdag had ik een ontmoeting met Helena en de begeleiders van de Oncologie afdeling waar ik morgen ga beginnen. Ze waren erg aardig en mijn stagewerkplan vonden ze erg goed (wel een beetje hoog gegrepen maar dat kan worden aangepast). Zo fout als mijn gevoel was bij mijn eerste stage zo goed is dat gevoel nu. Ze willen me heel veel leren hier en ik mag overal meekijken. Ik mag zelfs mee naar de bestralingen of naar de chemokuur en later misschien zelfs een paar dagen meelopen op de eerste hulp!! Ik ga hier grandioos veel leren. Nog iets raars wat me opviel op deze dag: toen Helena en ik naar het ziekenhuis gingen, liepen we langs de eerste hulp. Voor de ingang zat een man met verband om zijn arm, scheefgezakt op een bankje met zijn ogen dicht IN EEN T-SHIRT! Mensen liepen in en uit maar niemand keek naar hem om. Is dat typisch Zweeds?!! Dus ik vroeg aan Helena of die man misschien sliep. We renden erheen en Helena probeerden hem wakker te schudden, dat lukte niet in het begin dus ik dacht: Shit dat wordt reanimeren! Maar gelukkig schrok hij na een tijdje wakker, hij leek nogal zat of stoned, en we hebben hem naar binnen gebracht. Ontzettend raar, die man had voor de ingang van de Eerste hulp notabene onderkoeld kunnen raken!! Rare mensen die Zweden.

Zee
Zondag zijn we naar de kust gegaan. Dat is 20 minuutjes rijden (want in de stad aan zee is alleen voor bedrijven en er is geen strand) maar dan heb je ook wat. Overal bos en een mooie blauwe lucht. Ik heb wat foto's gemaakt die je kunt zien op http://noortje-lammers.magix.net. Het was iets kouder aan zee maar zeker de moeite waard. Geen wind, geen hoge golven, geen duinen, en maar 20 cm verschil tussen eb en vloed. Maar daarintegen allemaal grote brokken ijs, en dan verder allemaal kleine golfjes ijs. Heel erg mooi allemaal.

Introductiedag
Vandaag was de introductiedag voor buitenlandse studenten. Ik ben de enige die stage gaat lopen, de rest gaat studeren. En ik ben tot nu toe de enige Nederlander, de anderen hebben waarschijnlijk nog examens en komen later. Er waren veel Duitsers, Grieken, Spanjaarden, Portugezen en ook Canadezen. Er waren 22 mensen, dit worden er 53 + 130 Chinese studenten maar die hebben een aparte introdag. We kregen meteen een warm welkom en veel informatie over Gävle, de computers, huisvesting en ook over hulpverleners. Veel was overbodig omdat voor mij alles anders is maar het was leuk om de andere studenten te leren kennen. De 3 meiden van Canada waren erg aardig en daar heb ik wat mee gepraat. Ook met een Duits meisje die goed Engels kon. De andere Duitsers spraken echt ontzettend slecht Engels, ik heb een aantal dingen voor ze moeten vertalen, maar goed dat leren ze misschien nog wel. Daarnaast kwamen er ook twee priesters op bezoek die je voor steun kon benaderen of als je actief was binnen het geloof. Een beetje heel erg overbodig voor mij maar een van de priesters begon Nederlands te praten omdat hij een paar jaar in Rotterdam had gewoond. Leuk om in dit land eindelijk wat Nederlands te horen!! Toen heb ik gelunched met de Canadese meiden, erg aardig, ze gaan Geometry studeren (soort van aardrijkskunde). Omdat het uur erna voor het ontmoeten van de leraren was nodigden ze me uit om met hun mee te doen (aangezien ik geen leraren heb). Pff ik ben wel jaloers op ze, de vakken die ze kiezen zijn erg interessant en ze hebben maar 2-3 lessen per week! Zaterdag is er een studentenfeest voor ons en ik ben uitgenodigd om bij de Canadese meiden te blijven slapen, ik ben benieuwd. Lijkt me geweldig om ook in zo'n studentengebouw te zitten (alle studenten zitten in dezelfde gebouwen) maar dat kost dan ook zo'n 350- 400 euro huur per maand. Dan zit ik toch wel goed met mijn 150 euro per maand. De 29e hebben we ook een (gratis) busrit door Gävle dus daar ga ik zeker vrij voor regelen!! Daarnaast moet ik nog zorgen dat ik me inschrijf bij de studentenvereniging, en niet 'willen' maar 'moeten' omdat je anders geen examens mag doen en geen credits krijgt. Leuk!! Ik dacht dat zoiets vrijwillig was?? Maar goed, wie weet betekend het wat meer feestjes!!(Maaike en Saar jullie zijn van harte uitgenodigt ;)) Het was een hele leuke dag, eindelijk wat contact met medestudenten, alleen jammer dat ik niet veel met ze kan ondernemen omdat zij veel meer vrije tijd hebben dan ik maar we zien wel!!

Morgen begin ik met stage en ik ben erg benieuwd. Het wordt zwaar en ik zal mijn diensten meer dan eens vervloeken maar ik ga ervoor. Zo'n kans krijg ik nooit meer. Mijn stagewerkplan ben ik al een beetje aan het loslaten, de opdrachten zijn veel te veel werk en door alleen te kijken leer ik al superveel. Alleen oppassen dat ik straks genoeg bewijs heb. Ik ga hier grandioos veel leren en het ook erg zwaar hebben maar ik ben benieuwd!!! Ik schrijf volgende week hoe het was!!!

Veel liefs en groetjes en med vänliga hälsnigar, Noortje

  • 21 Januari 2008 - 19:15

    Els:

    Hey Noortje

    Wat een mooi verhaal zeg, ik wens je veel succes met je stage en zal aan je denken.
    Je kunt het!!!
    Tot snel, groetjes, houdoe

  • 22 Januari 2008 - 15:57

    Elise:

    Heej noortje,
    wat leuk om van je te horen. Het is een heel verhaal, en het geeft me ook zeker een indruk van hoe het daar is. Ik denk dat je veel meer kunt leren dan ik hier. Maar wij kunnen de verpleegkundige weer veel leren, dat is weer wat anders. Ik ga nu je foto\'s bekijken, ben benieuwd. DIkke kus elise!

  • 22 Januari 2008 - 20:13

    Feie:

    hej hej

    leuke verhalen, maar je bent wel EEN ding vergeten te melden:
    DAT CE MOI DE SOEP BALLEN HEEFT GEMAAKT!!

    heel veel succes daar in het wel een beetje rare zweden, en als je ons mist denk dan maar aan je hele, hele, hele, hele, lieve zusje (daarmee bedoel ik mezelf)

    heel veel groetjes
    -XXXXXXXXXXXX-
    missen je
    feie

  • 23 Januari 2008 - 18:43

    Marlotte:

    Hey Noortje,

    Het klinkt helemaal super daar in het ziekenhuis. Ook echt leuk dat je al wat vriendinnen hebt gemaakt onder de studenten. Jammer dat de mensen een beetje tegenvallen. Is het nog wel gezellig met Christian???

    Kus Marlotte

  • 24 Januari 2008 - 15:29

    Imke:

    Heeee Noormanneke!!!

    Effe over de mannen daar, zijn die lang? Wel verleidelijk of niet... foei , mag niet dame!
    Klinkt echt super gaaf ,met v ee l internationale mensen!! en die afdelingen war je stage mag gaan lopen..vet!!! Oncologie wel zwaar lijkt me? 1e hulp vet!!
    Maare , ik las ook da thet tegen was gevallen? Dus jij hebt je eerste cultureshock ook al gehad en overleeft? ik toevallig ook hahaha..klote maarja.. worden we alleen maar sterker van:D

    Heel veel succes nog !!

    De groeten uit Nepal...Imke

  • 25 Januari 2008 - 10:15

    Renee :

    Hey Noortje, klinkt heel leuk allemaal en heel veel succes deze week met je stage. Kusjes Renee

  • 25 Januari 2008 - 10:43

    Els Coolen:

    Hey Noortje,
    Ik schreef net al bij Elise wat een saai leven ik heb op de Fontys in vergelijking met jullie! Het klinkt allemaal goed, en de foto's van de zee zijn prachtig. Ik hoop dat je het goed gaat hebben, en dat je veel gaat leren. Geniet van de goede dingen, en zorg goed voor jezelf! Groetjes Els

  • 25 Januari 2008 - 21:53

    Plony:

    Hallo Noortje

    Nadat ik zo juist heeeeeeel eventjes met Ine aan de telefoon heb zitten kletsen, was het tijd om deze leuke site te bezoeken. Erg fijn dat je zomaar even een krabbel kan achter laten. Geniet van je stage en van het mooie Zweden. Deze site ga ik zeker vaker bezoeken.

    Groetjes Plony.

  • 26 Januari 2008 - 09:13

    Fleur En Rutger:

    Hoi Noortje,
    alles goed?
    Tot in mei! We zullen je site nog vaker kijken!
    Doei en groetjes,
    Fleur en Rutger

  • 26 Januari 2008 - 13:20

    Saar:

    Vanavond feestje!
    Laat me weten hoe het was!
    Ik denk aan je! ;)
    Kusjes!

  • 26 Januari 2008 - 22:33

    Willemijn:

    Hoi,hoi,
    Wat leuk om te lezen hoe het daar is. Geniet ervan en maak er een zeer leerzame stage van want in hier zijn ze zo niet. Succes er mee. Groetjes Willemijn, Robert, Sjoerd, Tjibbe en Hielke.

    P.S. Doe Els Coolen de groeten, zij is een ex-collega van mij.

  • 27 Januari 2008 - 14:18

    Hilde Vd W:

    Heey Noortje,
    Wat een super welkom daar,
    en mooie foto's, is wel iets anders dan in Afrika bij Anke en Elise! :)
    En ook dan bij mij gwoon in Nederland..
    Mijn stage bevalt goed, zit al weer bijna op de helft... pff wat gaat t toch snel!
    Je kunt daar echt wel veel gaan leren!
    Succes en geniet er ook van!
    Liefs xxx Hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 20364

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Februari 2015

Nieuw Zeeland

09 Oktober 2010 - 06 November 2010

China

28 Januari 2010 - 14 Juni 2010

Australië

14 Januari 2008 - 19 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: