Stage is begonnen!! - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu Stage is begonnen!! - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu

Stage is begonnen!!

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

27 Januari 2008 | Zweden, Gävle

Hej hej allemaal,

Afgelopen week begon mijn stage echt. Dinsdag begon mijn dienst om half 2. Wat me opviel was dat het een heerlijk rustige afdeling was. En nee niet omdat alle patienten overleden waren maar omdat je hier o.a. met meer personeel staat. Toevallig was het in geen 6 maanden zo rustig geweest als deze week. Een indruk van een gewone stagedag: beginnen om 6:45 of half 2 met een kop koffie om de patienten door te spreken. De patienten worden dan per 2tal verdeelt. Meestal krijgt een 2tal tussen de 4-6 patienten. In de ochtend sta je met 6 man en in de avond met 4. Ik sta boventallig, echt helemaal extra! Heerlijk is dat, om geen goedkoop werkpaard te zijn. Ik heet hier trouwens Nora omdat Noortje te moeilijk is voor de (voornamelijk oudere) patienten. Ik probeer zoveel mogelijk Zweeds te praten en te leren, dan kan ik beter communiceren met de patienten en dat doe ik het liefst. Ze waarderen het enorm (dan hoor je: Vad bra!!! Wat goed!!) en ik hoop snel wat vloeiender Zweeds te spreken, verstaan lukt nu vrij redelijk. Alleen als ik thuis kom na een lange dag tolt mijn hoofd van al dat Zweeds en Engels, Nederlands blijft toch echt mijn lievelingstaal!

In de ochtend help je de patienten met wat ze nodig hebben maar de meesten kunnen alles nog zelf. Op deze afdeling zijn alleen maar HBO verpleegkundigen en een voedingsassistent wat erg veel rust breng: iedereen doet alles. Inclusief de bedden opmaken, eten opruimen, de keuken schoonmaken etc. Na een uur of 2 werken heb je Fika, dat is wat drinken en wat eten op z'n Zweeds. Vergeleken met Nederland Fika-en ze hier de hele dag! 's Middags eet iedereen warm, dan heb je pauze, dan weer Fika en dan naar huis. Heerlijk rustig, geen gestress en vooral veel zien. Aan het einde van de week hadden we een probleem, we hadden maar 12 (normaal 20) patienten!! Maar wie weet dat het volgende week drukker wordt.

Het ziekenhuis is gigantisch groot en ondergronds verbonden met gangen. Je kunt hier goed verdwalen. Ik ben de gangen al een keer op mijn stepje doorgegaan, een heel raar gevoel om zo als zuster door de gangen te crossen.

De begleiding is tot nu toe super en de collega's zijn ook heel aardig. We hadden het er tijdens een Fika over dat ik bloed wilde leren prikken, de anderen rolden massaal hun mouwen op om te kijken wie de beste aderen had om te prikken. Ze boden zich massaal aan om proefpersoon te zijn! Echt super, ik voel me op mijn gemak en kan alles vragen. Geen vraag is te gek en iedereen is erg behulpzaam. In deze week heb ik heel erg veel gezien en ik ga heel veel leren. Ik heb zelfs al bloed aangesloten op een port-a-cat en medicatie klaargemaakt! Geen gezeik, gewoon doen, geen eindeloze verslagen meer maar gewoon dingen ondernemen. Dat geeft me wel vertrouwen.

Deze week was toch ook wel heftig, veel indrukken gekregen. En ook realiseer ik me dat kanker niemand overslaat, dat merk je op de afdeling erg goed. De hoop en de wilskracht om beter te worden verbaast me en ik heb ontzettend veel respect voor alle patienten hier. Onderling heerst er rust, het is nu eenmaal zo, ze hebben kanker en gaan door. De verhalen van de mensen hier ontroeren me, hoeveel tegenslag sommigen gehad hebben en hoeveel pech en dan toch elke ochtend lachend opstaan. In de afgelopen week heb ik een patient langzaam zien sterven maar toen ze overleden was was het ook goed. Dat klinkt heel raar maar ze was heel erg ziek en had veel pijn. Daarnaast is de dankbaarheid van de patienten groot en de aandacht van de verpleegkundigen voor de patienten is oprecht. Aan het eind van de week kreeg ik een dikke knuffel van een patient, ze bedankte me voor alle goede zorgen en ze had een kleinkind dat ook Nora heette. Ze ging haar alles vertellen over hoe goed Nora uit het ziekenhuis voor haar gezorgd had. Daar doe je het voor, echt waar!!

Gisteren ben ik naar het exchange student feest gegaan in Sätra. Echt superleuk, iedereen praatte Engels en had zich leuk versiert. Het thema was All around the Universe. Een Duitser had zich in kartonnen dozen gekleed met zilverfolie en zo had je nog een Triton (had het thema niet begrepen)en een zwart gat rondlopen. Het was er erg gezellig en er waren zelfs 3 Nederlandse jongens!! Eindelijk weer Nederlands kunnen praten, heeeeeeeeerlijk was dat. Er komen als het goed is nog 12 Nederlandse studenten deze maand. Hopelijk hebben we binnenkort weer een feestje! Ik hoop binnenkort wat foto's te bemachtigen van het feestje!

Komende week gaan we bekijken wat ik allemaal kan gaan leren. Ook heb ik dinsdag een bustour met de buitenlandse studenten en vrijdag komt Renee op bezoek, super leuk is dat!! Bedankt voor al jullie lieve berichtjes! Ik houd jullie op de hoogte!!!

Veel liefs, Noortje

Wist je dat:
- de Zweden hun schoenen overal uitdoen? In de trein, op school, binnen in huis en zelfs in de bios!
- een zebrapad in Zweden ook echt betekent dat je voorrang hebt? Geen enkele automobilist die doorrijd of gaat lopen gassen, ze wachten netjes zelfs als het voor jou rood is
- de zon hier rond 3 uur ondergaat en dat het rond 4 uur donker is?
- ze hier vanalles in tubes verkopen? Ham, kaas, kaviaar, tonijn, zalm, leverworst, noem maar op
- Fika hier heeeeeeeel gewoon is?
- je elke ochtend je eigen (kleur) uniform uit mag kiezen? Zo is er rood, blauw en wit
- het echt waar is dat je de meeste warmte via je hoofd verliest en dat je dit merkt wanneer je om 6 uur in de ochtend een kwartier bij de bushalte staat te wachten? (lang leve mijn oorklep muts!)
- er op de afdeling 4 mensen werken die Britt heten? (Britta, Britt-Inger, Britt-Marie en Maj-Britt)
- de Zweden verrekte milieubewust zijn en dat ze werkelijk waar aaalles scheiden?
- de Zweden zelfs berekenen hoeveel ml/dl brandstof je ontbijt kost? (om het bij jou te krijgen)
- de Zweden onder 'groente' komkommer en tomaat verstaan?
- in Zweden verdieping 4 de begane grond is en in het gebouw waar ik stage loop de kelder verdieping 3 is?
- dat je jezelf flink kunt snijden wanneer je een glazen ampul openmaakt
- ik heel erg blij was dat er in deze ampul geen morfine zat

  • 27 Januari 2008 - 19:37

    Je Allerliefste Zus.:

    hej hej

    weer leuke en interressante verhalen, echt heel leuk.

    ik hoop dat je snel leert prikken, maar laat je de zusters wel heel en ze hebben een paar liter nodig om te leven dus ook niet teveel prikken (haha )

    nog heel veel plezier in afgelegika (zweden)

    groetjes feie

  • 28 Januari 2008 - 11:32

    Saar:

    Zo weer heel wat meegemaakt meisje!
    Fijn dat je stage zo leuk is! :)

    En het blijven rare mensen die Zweden... :S:S Vooral dat met die verdiepingen vat ik nog niet helemaal... Als begane grond 1 is en kelder 3... Waar is 2 dan..?

    Ook leuk dat je feestje geslaagd was! Had je nog bij die 3 meiden geslapen?
    Nou Meis ik spreek je snel!
    Kusjes!

  • 28 Januari 2008 - 13:33

    Lisanne:

    haha zo te lezen is de heimwee als sneeuw voor de zon verdwenen
    geldt dat nora noemen ook nog in nederland?:D
    maarja je bent zo te zien wel al want gewend aan dat volk
    als je je eigen daar maar niet teveel
    thuisvoelt anders zien we je misschien niet meer terug
    wel fijn dat je al zoveel leert he in de korte tijd
    spreek je snel weer

    groetjes

  • 28 Januari 2008 - 19:05

    Els:

    Hey Noortje of moet ik nu ook Nora zeggen?

    hier weer even een berichtje van mij.
    Het is weer een erg leuk verhaal sommige dingen zijn ook erg herkenbaar, maar dat je collega's massaal hun mouwen op stropen om je te laten oefenen met bloedprikken dat zie je hier echt niet, een blds prikken geen probleem maar echt bloedprikken no way.
    En ja je kunt je flink snijden aan een ampul, is spreek uit ervaring.
    We hebben je afgelopen zaterdag gemist, we hadden weer een spannende wedstrijd maar helaas met 2-3 verloren, onze vaste toeschouwers waaronder je ouders waren uiteraard weer van de party, we hebben ze een leuke pot volleybal laten zien, maar helaas geen winst, je zusje heeft echt geweldig staan spelen.
    nou ik ga er weer een eind aan breien, moet zo trainen.
    Nog veel plezier, succes en geluk en tot krabbles.
    Groetjes Els

  • 29 Januari 2008 - 14:09

    Thea+JosJeanneHans:

    Noortje als wij ziek worden willen wij met z'n allen door jou worden verzorgd.
    Veel succes in Zweden en heel veel groetjes vanuit Singapore

  • 31 Januari 2008 - 15:56

    Inge En Tijn:

    Hoi Nora,
    Leuke nieuwe naam, maar Tijn snapt er nu echt niets meer van!!!
    Ik wens jou daar een hele leuke en leerzame stage.
    groetjes vanuit het iets langer lichte Mierlo!!!

  • 01 Februari 2008 - 14:16

    Anke:

    Heej noortje
    dankje voor je berichtje!
    Bij jou ziet het er allemaal anders uit :P! Je hebt het wel naar je zin of niet :)!

    Ik vond je wist je dat ook erg grappig! Ik dacht trouwens ook dat onder groenten ook komkommer en tomaat verstaan.
    Hoe is het met de taal! lukt het je om zweeds te praten en verstaan? ik heb hier het al moeilijk met engels, spreken alles anders en sneller uit. ook hebben ze nieuwe/ andere woorden dus kan best verwarrend zijn. En ik merk ook dat mijn engels slecht is :P

    Heel veel plez nog succes met je stage!

    Groetjes Anke

  • 05 Februari 2008 - 16:46

    Loraine:

    Heej Nora! haha
    Wat leuk om je verhalen te lezen, en wat een mooie en leerzame ervaringen op je stageplek. Hou vast he! Leer groei en geniet..

    Liefs Loraine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 20372

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Februari 2015

Nieuw Zeeland

09 Oktober 2010 - 06 November 2010

China

28 Januari 2010 - 14 Juni 2010

Australië

14 Januari 2008 - 19 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: