Tweede stageweek - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu Tweede stageweek - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Noortje Lammers - WaarBenJij.nu

Tweede stageweek

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

06 Februari 2008 | Zweden, Gävle

Halloa!!

De tweede week stage is voorbij en de derde zit er ook weer bijna op. Het begin was rustig zoals de eerste week. Deze week ligt de afdeling echter bomvol, vandaag hadden we zelfs geen tijd voor onze ochtend-fika!! The drama.

Vorige week
Vorige week heb ik vooral veel gekeken en ben ik meegeweest op artsenrondes. Ook doe ik steeds meer medicatie zelf. Dat doen ze hier met een laptop en een speciaal systeem dus ik moet het nog wel laten controleren maar dat vind ik wel fijn. Weet ik in ieder geval (bijna) zeker dat ik er geen patienten mee omleg. Verder was en verzorg ik weinig maar help ik waar ik kan. De 'ontlasting' die ik tot nu toe gezien heb valt in het niets bij mijn eerdere 'ervaringen' (de verpleegkundigen onder ons kunnen zich hier een prima beeld bij vormen). Ik mag steeds meer zelf en dat geeft vertrouwen. Ik heb zelfs al een kamer gerund met twee patienten, de verantwoordelijkheid is eng maar toch ook wel superfijn. Ik kan altijd alles aan iedereen vragen.

Renee op bezoek
In het weekend kwam Renee op bezoek, supergezellig!! Ik ben haar op gaan halen in Skavsta, de trein en bus trip duurde zo'n 3 uur en toen ik er eindelijk was had het vliegtuig een uur vertraging. Flink balen maar goed, ook weer een boek uitgelezen. De terugreis ging vrij redelijk, wel 45 minuten moeten wachten op een stationetje, samen met een Nederlands meisje wat ook naar Gävle ging om een vriendin te bezoeken. Die Zweden zijn trouwens bijzonder irritant soms, als ze een kaartje hebben met een plaats erop moeten ze perse op DIE plaats zitten. Soms compleet onlogisch.

Maar goed, die avond heerlijk geslapen omdat ik die dag gewoon stage gelopen had. Zaterdag zijn we gaan shoppen!! Eindelijk weer een professioneel en eerlijk advies m.b.t kleding en andere ascesoires en engeltjes. Daarom ook een hele mooie jas gekocht en twee engeltjes in een soort Magic Store. In de avond heerlijk gekookt en heeeeeel veel gekletst. De Zweden keken ons raar aan, probeerden uit te vinden waar we vandaan kwamen maar dat lukt ze toch niet! Heerlijk dat toeristen.

In de sneeuw
Toevallig was het heel hard gaan sneeuwen de dagen rond het weekend dat Renee er was. Een heel dik pak van wel 4-5 cm poedersneeuw. Dat smolt toen, vroor vast en er kwam meer sneeuw bovenop. Geloof me, dat is glad. Met Renee dus veel foto's gemaakt, het heeft toch wel iets al die sneeuw. De Zweden kijken er niet naar om maar ik geniet ervan en ben veel buiten. Vooral in de ochtend wanneer ik de eerste ben die op de verse sneeuw loopt. Je hoort het zachtjes kraken en voelt de kou fris en tintelend op je gezicht. Na een tijdje worden je vingers blauw en voel je je gezicht niet meer en dan wordt het minder leuk. Maar het blijft prachtig!! Het was ontzettend gezellig met Renee, heerlijk om weer Nederlands te praten en bij te kletsen. Heel erg knap ook dat ze helemaal alleen deze reis heeft gemaakt, dankje Renee, ik vond het super!!

Taart en fitness
Op de afdeling worden we goed verwend door de voedingsassistente. Ze haalt voor 50 cent per dag een vers broodje voor je en er staat regelmatig een taart in de Fika kamer. Vorige week een soort abrikozentaart en smörgårstorta (soort koude schotel maar dan in een taart vorm, best lekker en typisch Zweeds). Ook hadden we chocoladetaart (chokladtorta), van die zelfgemaakte, mmmmm. Gister tussen de praktijkoefeningen bloed prikken en intramusculair (in de spier) injecteren in viel ik met mijn neus in de boter: weer een chokladtorta!! Ik wilde nog gaan sporten dus bedankte vriendelijk (hoewel ik in gedachten de taart al op had). Ik ging de krant lezen en na een tijdje verscheen er een bordje voor mijn neus met een heerlijk stuk taart. Jaaaa daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen! Dat zou onbeleefd zijn ;) Na het oefenen met spuiten ging ik fitnessen, waar ik normaal een hekel aan heb. Maar met zo'n uitzicht valt het rennen en steppen en al het andere reuze mee (zie foto's). Daarna in de sauna heerlijk ontspannen en uitzweten. Dat is dus niet zo'n zwembad sauna maar een echte Zweedse, oftewel: bloedheet! Heerlijk na een dag werken en dan lekker onder een koude douche.

Shit pommes frites
Weer wat Zweeds geleerd!! Voor als iets verkeerd gaat: Shit pommes frites (sjiet pom friet). Geweldig toch? Waar halen ze het vandaan!! Het schijnt oud Zweeds te zijn dus bijna niemand zegt het nog maar toch! Dit heb ik geleerd toen ik een half dagje meeliep op de Bestraling afdeling (Strålbehandling). Ontzettend leerzaam maar ook een beetje confronterend. Het was niet leuk om de prognoses te horen van de verschillende soorten kanker en de bestraling maakt in het begin veel kapot. Maar uiteindelijk worden de meesten beter en daar gaan ze voor en wij ook. Ik heb bestralingen gezien (2x borst, 1x bekken), een simmulatie (om te zien wat ze precies gaan bestralen), de bestraalmethodes, de artsenronde (maar liefst 6 artsen aanwezig!!) en alles wat met bestraling te maken heeft eigenlijk. Daarnaast nog even naar een patient gezwaaid van onze afdeling. Door een miscommunicatie wisten ze niet dat ik zou komen maar ik werd meteen onder hun hoede genomen. Zoals (tot nu toe) overal was iedereen erg aardig en probeerden ze zoveel mogelijk Engels te praten. Ik probeer op m'n beste beentje Zweeds en dat waarderen ze heel erg, dat gaat ook steeds beter. Ik vind het erg belangrijk dat ik kan verstaan wat patienten en collega's bedoelen. Maar andersom is het ook belangrijk, er was zelfs een vrouw die kon vloeken in het Nederlands, heel raar om te horen maar wel herkenbaar!

Stage nu
Vandaag was stage heel erg druk, geen tijd voor Fika maar wel superveel geleerd. Ik heb voor het eerst bloedgeprikt (normaal), bloedgeprikt met een 'vlinder', bloed afgenomen via een port-a-cath (kastje in de borst met een lijn naar een grote ader), geassisteerd bij het geven van cytostatica en bij het catheteriseren van een vrouw. Ook medicatie gegeven via een infuus en een port-a-cath en natuurlijk bloeddruk gemeten en medicatie klaargemaakt. Voor de leken klinkt het erg technisch en dat is het ook. Maar op school heb ik dit bijna niet gehad, en op de werkvloer mag je het niet altijd doen, een buitenkansje dus om zoooo veel te leren binnen zo'n korte tijd. Woooow echt gaaf om allemaal te doen! Het is toch best eng om een naald in iemand te prikken maar het went en ik heb er vertrouwen in dat ik het kan, dat is het belangrijkste. De rest is oefenen, oefenen, oefenen en zorgen dat je de patient niet mist. De verantwoordelijkheid is groot maar de onderlinge steun ook. Ik voel me geaccepteerd en helemaal op m'n gemak. Ik durf wat assertiever te zijn en dat wordt beloond met uitnodigingen van alle kanten, alle collega's staan er voor open dat je meekijkt of dat je een handeling uitvoerd. Er wordt regelmatig geroepen dat ik het altijd kan zeggen wanneer ik vragen heb, mee wil kijken of iets nodig heb, en dat terwijl de meeste Engels-schuw zijn. Wat een geweldige mensen!!

De komende weken heb ik veel diensten en woensdag heb ik nog een etentje in het Stadshuis met de buitenlandse studenten. Het is gratis dus dat sla ik niet over! Verder is er in de fitnessruimte ook eens in de week een yoga class dus dat ga ik ook proberen. Daarnaast lijkt het me leuk om naar het noorden af te reizen om de bergen te zien. Dat zijn de plannen voor nu! Nog 2 en een halve week op Oncologie en dan al weer verder, de tijd gaat snel en daar ben ik blij om. Deze stage is meer dan ik ooit heb kunnen hopen, misschien kan ik dadelijk toch verpleegkundige worden!! Ik houd jullie op de hoogte!!

Veel liefs en kramar (knuffels), Noortje

p.s. Via deze link kun je mijn foto's bekijken: http://noortje-lammers.magix.net

  • 07 Februari 2008 - 12:51

    Lisanne:

    hey noortje

    kei leuk dat filmpje:D
    en ik d8 dat je nooit fatsoenlijk op foto's staat nou dat is deze keer wel anders
    ik vroeg me af of jij het wel was hahah
    je stond er overal leuk op
    alleen van die foto's van het eten kreeg ik wel honger van als je terug bent dan moeten we ook zo lekker gaan eten
    en samen met renee onder dansen is echt gezellig misschien kan je ook een keer komen kijken als je wil lachennn
    fijn om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt

    groetjes

  • 07 Februari 2008 - 13:55

    Feie:

    hej hej

    die taarten klinken lekker kan je er niet een paar opsturen???

    goed om te horen dat je stage goed verloopt en dat het heeeeeeel gezellig was met Renee

    leuke foto's (lekker eten) gelukkig maar dat er fitness ruimtes zijn haha

    groetjes en nog veel succes en plezier in het koude knackerbroodjes land

    feie

  • 07 Februari 2008 - 17:18

    Saar:

    Jij verveelt je volgens mij nooit daar! Zoals ik al eerder zei vind ik het heeel leuk om elke keer je verhaaltjes te lezen! En ik vind het heeeel gaaf van Renee dat ze helemaal alleen is gekomen :D

    Tot snel! :P
    Kus, Sarah

  • 08 Februari 2008 - 10:43

    Tante Margriet:

    Hej, hej, Noortje,
    heb zojuist al je verhalen zitten lezen.
    Een beetje moeilijk begin voor je maar daar had je daarna geen tijd meer voor, je verhalen zijn enthousiast en interessant, leuk dat we daar allemaal van kunnen meegenieten. Fijn dat je ook werkelijk kunt meewerken op de afdeling oncologie, want dat is niet niks toch.
    Wat telt is dat je werkelijk wat mag doen en daaruit veel kunt leren.
    Je moet er veel voor doen maar je geniet er ook van dat kunnen we tussen de regels door lezen. Hou je een klein beetje in wat de taarten betreft, af en toe wat sporten en alles komt goed. Zweden zijn wel een apart volkje en enigszins introvert. Maar als je ze beter leert kennen vallen ze reuze mee. Ik kijk uit naar je volgende verhaal,
    ook groeten van ome Sjef, liefs en veel kramar, Tante Margriet

  • 09 Februari 2008 - 16:13

    Maartje:

    Lieve Noortje..

    Wat leuk om allemaal te lezen!!
    En tja, heimwee dat hoort er wel een beetje bij he meiske... Maar komt helemaal goed!! ;)
    Leuk dat Renee op bezoek is geweest..
    Lijkt me ook leuk om die kant op te komen..
    Ik zal eens kijken met mn werk...

    Meisje ik mis je!
    Heel veel succes, plezier!

    Liefs
    (K)
    Maartje.

  • 10 Februari 2008 - 04:26

    Ome Hans+tanteJeanne:

    Hoi Noortje,
    we hebben met plezier jouw verslag gelezen, we vinden het hartstikke goed van jou dat je dit allemaal doet,je zult er in ieder geval heel veel van leren. Houd het nog een tijdje vol en geniet waar het kan.
    Toch geweldig he, dat we dat overal op de wereld allemaal via de computer kunnen lezen.
    We kijken al uit naar je volgende verhaal.
    Heel veel groetjes uit een veeeeeeel warmer Singapore.

  • 14 Februari 2008 - 06:58

    Els:

    Hoi Noortje

    jij kan echt mooie en leuke verhalen schrijven, is boeiend om te lezen.
    ben blij dat je wat ingeburgerd bent daar.
    je verhalen over het vp-technische klinken goed, ga vooral zo door.
    veel plezier en geniet ervan!!

  • 15 Februari 2008 - 09:42

    Els Coolen:

    Hey Noortje,
    Wat goed om je verhalen te lezen! Er klinken zoveel positieve geluiden in door, en dat is super. Fijn dat je je geaccepteerd voelt en zoveel kunt leren. En dat je zelfs durft uit te spreken dat je mss tóch vplk. zou kunnen worden... wow ik val hier bijna van mijn stoel haha. Ik ben jaloers op de krakende sneeuw, geloof dat maar. Geniet van alles en zoals Pieter zou zeggen: "meid, heb het goed", groetjes van Els

  • 15 Februari 2008 - 15:34

    Hilde:

    Heey Noortje,

    Sjeeee wat leer jij daar veel! Geloof nog meer dan ik hier in Nederland!
    Echt super dat je daar zo veel mag en vertrouwen krijgt en aardig is! :)
    En natuurlijk moet je lekker af en toe de toerist uit hangen, het is niet alleen stage..
    Lekker sneeuw, ik heb er heimwee naar, ben net terug van wintersport, was echt GEWELDIG! :D
    Maarjah nu weer stage!
    Bevalt overigens wel goed, ben al bijna op de helft!
    Geniet er nog van, echt knap van je!

    Liefs xxx Hilde

  • 18 Februari 2008 - 11:51

    Wil Troost:

    ha die Noortje, wat ontzettend leuk te lezen hoe jouw leven in Zweden is.
    Ik was vanmorgen even bij Ien en Ger en zij gaven jouw adres en zie hier.
    Het is leuk om alle berichten achter elkaar te lezen, zo kan je zien dat het je steeds beter afgaat en je steeds meer je draai vindt.
    Wat een geweldige ervaring en juist Zweden, daar gaat niet iedereen naar toe!!!(weet je eigenlijk nog wel wie ik ben? - jij was 1 van mijn liefste oppaskindjes!)Je leert wel erg veel lijkt me zo, fijn dat er veel gediplomeerden rond lopen, waaraan je alles kan vragen en zo toch je zelfvertrouwen kan versterken.
    Ben je ook een beetje de omgeving aan het verkennen en welke stad ligt er het dichtste bij, Stockholm? Die chokoladetaarten spreken me wel aan en hoest met knäckerbröd? Heeft iedereen een eigen sauna? Het ziekenhuis ook?
    Nou een hoop vragen, ik weet ook weinig van Zweden.
    Nou Noortje, ik heb me aangemeld voor je volgende 'waarbenjijnu" dus van nu af loop ik weer een stukje met je mee, hopelijk vind je dat ok.
    liefs Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noortje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 20360

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 25 Februari 2015

Nieuw Zeeland

09 Oktober 2010 - 06 November 2010

China

28 Januari 2010 - 14 Juni 2010

Australië

14 Januari 2008 - 19 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: